Skånska Dagbladet · Publicerad 10/12 2015

Enastående uppförande av Händels Messias

Händels oratorium Messias har blivit musik i juletid trots att de Bibeltexter som Händel använde inte är koncentrerade kring vad som hände vid Jesus födelse.

Så här års uppförs det i kyrkor och konsertsalar av allt ifrån ambitiösa amatörer till stora professionella orkestrar och körer. Under min aktiva musiklyssnartid har jag hört det säkert mer än hundra gånger från estrad plus alla inspelningar. Och verket i sig är värt att lyssna på hur många gånger som helst; det är ett av de förnämsta oratorierna där recitativ, arior och körer bildar en rent underbar helhet.

Den version av Messias som ensemblen Camerata Öresund uppförde i onsdags på Palladium tog mig verkligen med storm, sällan har jag upplevt känslan av att komma så nära verket. Ingen slentrian, inget damm, inga tillagda dekorationer eller påklistrad pompa; en ren och fräsch musikaliskt fullödig barocktolkning med utsökta prestationer av både instrumentalister och sångare. Det enda som går att klaga på var att man kortat verket, tredje delen saknades. Men sådana förkortningar är snarare regel än undantag vid nutida uppföranden.Camerata Öresund är en skapelse av Peter Spissky, konsertmästare i Concerto Copenhagen, lärare i barockviolin vid Musikhögskolan i Malmö och mycket annat. I Camerata Öresund har han samlat den senaste generationen av barockmusiker som har studerat på konservatorierna i Öresundsregionen. Musikerna har specialiserat sig på historisk uppförandepraxis, de spelar utan dirigent och de lägger stor vikt på den ögonblickliga interaktionen i uppförandet.Camerata Öresund är ännu ett exempel på vad som uppstått i strömningarna kring Concerto Copenhagen och dess ledare Lars Ulrik Mortensen. Och jag vill även banka på reklamtrumman för den inspelning av Bachs h-mollmässa med den ensemblen som nyligen kommit ut. Lyssna på den och upplev en rent enastående tolkning av musikhistoriens största verk.

Lars-Erik Larsson
lars.erik.larsson@leal.se